Lo scrittore Sam Lake, durante l'X10, ha raccontato ai ragazzi di CVG alcune fasi dello sviluppo di Alan Wake; il discorso era focalizzanto soprattutto sulla struttura del gioco.
A quanto pare, il team finlandese ha provato diverse idee e approcci nel corso della lunga gestazione del titolo, alcune delle quali abbandonate nelle fasi più avanzate di sviluppo.
Lake precisa che inizialmente si era cercato di creare un mondo aperto ed esplorabile dal giocatore; questo, però, ha portato ad inevitabili compromessi, soprattutto con la narrazione della storia.
Da qui la decisione di abbandonare l'idea per un approccio più lineare.

We were constantly trying different gameplay elements to see which would end up in the game and which would work well together.

Certainly, there were prototypes we tested and were not happy with that didn't end up as part of what Alan Wake is.

For example, early on we tried out sandbox elements. With them we were constantly running into situations where we had to [endure] big compromises in our thriller pacing and our thriller storytelling. At the end of they day we decided it wasn't worth it. We wanted to do a story-driven game - that's what we feel Remedy games are supposed to be.

[Sandbox] was one thing we decided to abandon and go in a different direction. Some of these things look good on paper, and then when you try them out they don't work as well.